فواید میوه های خشک و دانه های روغنی

میوه های خشک سرشار از قند و مواد معدنی بوده و بنابراین پرکالری هستند. بادام، فندق و آجیل های دیگر نیز سرشار از لیپیدها یا همان چربی ها هستند.

  • منبع انرژی

میوه های خشک سرشار از قند و مواد معدنی بوده و بنابراین پرکالری هستند. بادام، فندق و آجیل های دیگر نیز سرشار از لیپیدها یا همان چربی ها هستند. در واقع یک مشت کوچک از میوه های خشک و دانه های روغنی منبع تأمین انرژی برای ورزشکاران است. اگر اهل ورزش هستید توصیه می کنیم به جای مکمل های غذایی از ترکیب میوه های خشک و دانه های روغنی استفاده کنید. میزان مواد معدنی، گلوسیدها و لیپیدهای این مواد غذایی متعادل و یکدست است. البته باید توجه داشته باشید که قند موجود در این مواد غذایی جزو قندهای کند نیستند و خیلی زود وارد جریان خون می شوند برای همین بهتر است بعد از آن نان کامل یا پاستا میل کنید.

  • حاوی آنتی اکسیدان؟

میوه ها در طی روند خشک شدن مقداری از ویتامین ها و به ویژه ویتامین C و برخی از ویتامین های گروه B را از دست می دهند. در عوض میزان مواد معدنی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم و فلاوونوئیدها به ویژه لیکوپن آن ها بیشتر است. دانه های روغنی مثل فندق، بادام و گردو منبع فوق العاده ی «روی» هستند که رادیکال های آزاد را خنثی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

  • پیشگیری از فشار خون بالا

متأسفانه در دنیای صنعتی امروز مردم بیشتر از مواد غذایی صنعتی و آماده استفاده می کنند و برای همین مصرف نمک آن ها نیز بالاست. باید بدانید مصرف زیاد نمک، فرد را در معرض فشار خون بالا قرار می دهد. میوه های خشک منبع پتاسیم هستند. پتاسیم به نوعی اثرات سدیم را متعادل می سازد. علاوه بر این پتاسیم و منیزیم با گرفتگی عضلات مقابله می کند.

  • دوستدار قلب

بادام، فندق، پسته و غیره سرشار از چربی های مفید هستند زیرا حاوی میزان زیادی امگا ۳ می باشند. گردو نیز حاوی امگا ۳ است اما متأسفانه بدن ما امگا ۳ کمی جذب می کند. البته زمانی که آجیل میل می کنید حواستان به اضافه وزن حاصل از آن باشد. میزان چربی موجود در این دانه های روغنی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده است. برای افرادی که نگران اضافه وزن هستند توصیه می کنیم روزانه بیش از ۵ عدد بادام یا پسته یا فندق و بیشتر از ۳ عدد میوه خشک مصرف نکنند. بقیه افراد نیز دچار افراط نشوند.

  • میوه های خشک و دیابتی ها

اطلاعاتی در مورد شاخص گلیسمی میوه های خشک وجود ندارد. بهتر است افراد دیابتی میوه های خشک را بعد از غذا میل کنند. در مورد مغزهای روغنی باید بگوییم بر اساس نتایج پژوهش ها، مصرف مقدار کمی از این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند.

  • ضد یبوست

یکی از عمده ترین فواید میوه های خشک این است که سرشار فیبر هستند و برای همین در رفع مشکل یبوست بسیار موثر عمل می کنند. زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک حاوی بیشترین میزان فیبرها می باشند. برای حل مشکل، توصیه می شود روزانه یا بعد از صبحانه ۳ عدد از این میوه های خشک میل کنید. البته باید به میزان گلوسیدهای این مواد غذایی توجه کنید. توصیه می کنیم خودتان دست به کار شده و آلو، زرد آلو و انجیر را خشک کنید. توجه داشته باشید در حالت عادی هیچ ماده ی غذایی مضر نیست به شرط اینکه در مصرف آن زیاده روی نشود. تا می توانید از نعمت های الهی استفاده و لذت ببرید. در کنار تغذیه ی مناسب، ورزش را فراموش نکنید. روزانه حداقل بیست دقیقه پیاده روی کنید.

  • سرشار از منیزیم و کلسیم

میوه های خشک سرشار از منیزیم هستند و دانه های روغنی حاوی میزان قابل توجهی کلسیم می باشند. برای همین این مواد غذایی باعث می شوند بدن بهتر با استرس و بی حوصلگی مبارزه کند. از این گذشته این مواد غذایی از قلب محافظت می کنــد. منیزیم، مشکلات ضربان قلب را برطرف می کند و کلسیم، فشار خون بالا را کاهش می دهد.

عناب

عناب از زمان‌های قدیم به عنوان داروی گیاهی برای هزاران سال در چین و کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار گرفته است. این میوه دارای موادمغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف و منبع عظیمی از آنتی ‌اکسیدان های طبیعی است که در جریان خون، هورمون‌های بدن، استخوان‌ها، عضلات، پوست، مو، و انتقال دهنده‌های عصبی مفید است.

 

مصارف خوراکی و بهداشتی:
جوشانده این میوه برای کاهش گلو درد و بهبود سرماخوردگی مفید است، همچنین استفاده از پودر آن همراه با شیر، برای از بین بردن انسداد روده، و درمان روماتیسم استفاده می‌شود.

مزایا و خواص درمانی میوه عناب:
• میوه کال عناب تشنگی را کاهش میدهد.
• از آنجا که این میوه سرشار از ویتامین A و C و پتانسیم است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.
• به علت لعاب‌دار بودن، این میوه برای درمان سرفه‌های خشک مفید است.
• کمک به شکل گیری و ثبات جریان خون.
• به علت داشتن اسیدآمینه های مهم، باعث بهبود روند زخم است.
• تسکین‌دهنده درد و آرامش‌بخش طبیعی است.
• تسکین‌دهنده اضطراب و استرس است.
• کاهش‌دهنده فشار خون است.
• افزایش‌دهنده سیستم ایمنی بدن است.
• مقوی کبد، صفرا و کمک به درمان برخی از بیماری‌های کبدی می‌کند.
• کمک به درمان کم‌خونی می‌کند.
• به علت دارا بودن انتی‌اکسیدان‌ها، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.
• عناب به علت داشتن ویتامین C و انتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است.
• کمک به هضم غذا و تصفیه‌کننده خون است.
• عناب مُلین است.
• عصاره آن همراه با زنجبیل، شیرین بیان و نعناع آرام‌بخش عضلات گلو است.
• عصاره عناب مفید در کنترل آنفولانزا و سرما و تب است.
• دارای خواص ضد سرطان است.
• با توجه به مطالعات اخیر، عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است.
• عصاره عناب خاصیت رفع و کاهش چین و چروک و خشکی و قرمزی و رفع افتاب سوختگی است.
• میوه خشک شده ان ملایم و خلط‌آور است.
• مقوی مغز و قلب است.
• کمک به هضم می‌کند.
• اثر آرام‌بخش داشته و می‌تواند به عنوان خواب‌آور، قبل خواب مصرف شود.
• پماد آن کمک به درمان روماتیسم می‌کند.
• به جلوگیری از تهوع و استفراغ و برای تسکین درد‌های شکمی در دوران بارداری کمک می‌کند.
• گل و برگ درخت عناب می‌تواند برای دفع حشرات استفاده شود.
• میوه عناب مفید در درمان خارش است.
• عناب را می‌توان به عنوان تقویت‌کننده انرژی در زمان خستگی و بی‌اشتهایی استفاده کرد.
• میوه خوب و کم‌کالری در رژیم غذایی است.
• تا به حال هیچ عوارض جانبی شناخته شده‌ای از جانب عناب گزارش نشده است.
• مخلوط عناب با نمک در بیماران مبتلا به سوءهاضمه و حتی بیماری‌های صفراوی سودمند است.
• حافظه را تقویت می‌کند.
• در نازایی مفید است.
• هستۀ عناب خواب‌آور است.
• افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.
• مصرف عناب برای زنان باردار باید با آگاهی پزشک انجام شود.

بلوط

بلوط حاوی نشاسته، چربی، پروتئین، فیبر و املاحی چون آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B است. میزان نشاسته بلوط در مقایسه با فندق بیشتر و چربی آن کمتر است. به دلیل فیبر بالایی که دارد خاصیت سیرکنندگی داشته و به دلیل دارابودن اسیدهای چرب غیراشباع فاقد کلسترول بوده و پتاسیم آن ادرارآور است. ویتامین‌های گروه B آن باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی می‌شود و به دلیل نداشتن گلوتن، برای مبتلایان به سیلیاک محدودیت مصرف ندارد.

این را هم بدانید شاه بلوط درشت‌تر، روغن‌دارتر و مغذی‌تر از بلوط است. این میوه تقویت‌کننده بدن و چاق‌کننده بوده و مصرف آن برای افراد ضعیف توصیه شده است.

به گفته متخصصان مصرف بلوط بعد از فعالیت‌های ورزشی است. چرا؟ به دلیل آن‌که منیزیم و کلسیم بالایی داشته و با تسکین عضلات از گرفتگی و کوفتگی آنها می‌کاهد.

 

  • بلوط درمان‌کننده التهابات

بلوط یکی از غنی‌ترین گیاهان از نظر میزان تانن بوده و به دلیل وجود این ترکیب، مقبض‌‌کننده و ضداسهال است. به جهت دارا‌بودن ترکیبات فلاونوییدی خواص ضدالتهابی داشته و با کاهش تورم عروق انتهای روده منجر به کم‌شدن التهاب همورویید (بواسیر) می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان داده است شاه‌بلوط و عصاره آن به عنوان درمان حمایتی در حفظ عملکرد غشای دیواره وریدها و بهبود جریان خون در نارسایی مزمن وریدی استفاده می‌شود. از التهاب عضلات و رگ‌های واریسی کاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب می‌شود.

 

  •  موارد منع مصرف

علاوه بر میوه بلوط پوست، برگ و ریشه درخت آن هم خواص درمانی دارد، اما باید بدانید مصرف زیاده از حد بلوط به دلیل تانن زیاد از میزان جذب آهن بدن می‌کاهد. همچنین با برخی داروها تداخل ایجاد کرده و ساپونین آن باعث تحریک لایه مخاطی معده و برگشت اسید می‌شود. مصرف بلوط در دوران شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک باشد.